کاسنی سبزی فراموش شده

طب اسلامی

کاسنی سبزی فراموش شده

کاسنی از جمله گیاهان بسیار توصیه شده در طب اسلامی است. این گیاه برای قلب، کبد و کلیه مفید است.


گیاه دارویی کاسنی، گیاهی با گل های آبی است که بیشتر در فصل بهار رشد می کند و در هوای مرطوب نیز رشد آن دو چندان می شود.
تمامی قسمت های کاسنی اعم از ریشه و برگ مصرف دارویی دارند و مصرف مقدار کمی از خشک شده برگ و یا ریشه کاسنی به مقدار یک قاشق مربا خوری -ترجیحا همراه شکر یا شکر قرمز- قبل از هر وعده غذایی اثر تقویتی بر معده داشته و باعث رفع زوائد خونی و صاف شدن خون می شود. صاف شدن خون باعث از بین رفتن جوش های صورت و کم شدن کسالت های بی موقع می شود.
برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین «ث» فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می بخشد.
زیاده روی مصرف این گیاه برای خانم های باردار توصیه نمی شود.
گیاه کاسنی دارای خواص تب بر می باشد.
این گیاه در حاشیه جاده ها نیز به وفور یافت می شود، بر اساس مطالب مندرج در کتب پزشکی قدیمی، این گیاه همراه مسافران بوده و در بسیاری مواقع نیز برای درمان گرمازدگی مورد استفاده قرار می گرفته است.

خواص کاسنی در فرمایشات امام رضا علیه السلام

امام رضا (ع) درباره سبزیجات فرمود: بهترین آنها کاسنی و کاهو می باشد.
محمد بن اسماعیل می گوید: شنیدم امام رضا(ع) می فرماید: کاسنی، شفای هزار درد است، هیچ دردی در شکم نیست مگر اینکه با کاسنی خوب می شود.
امام رضا (ع) همچنین درباره ی خواص دیگر کاسنی می فرماید : سبزی کاسنی بخورید چرا که آن، مال و فرزند را زیاد می کند و هر کس که دوست دارد مال و فرزندش زیاد شود به خوردن کاسنی مداومت نماید.
اما باید دانست که آثار کاسنی در ابتدای مصرف ضعیف و غیر محسوس است و به همین جهت باید به مصرف آن مداومت داشت، تا با مرور ایام آثار شفا بخش آن ظاهر گردد.
همچنین از امام رضا (ع) نقل شده است که : خوردن کاسنی موجب شفا یا فتن از هر درد و مرضی است هیچ دردی در درون انسان نیست مگر آنکه کاسنی آن را از بین می برد.
محمد بن اسماعیل می گوید: روزی امام رضا (ع) بعضی از ملازمان را که تب و سر درد گرفته بودند دعوت کرد. آن حضرت دستور داد (برگ) کاسنی را کوبیده سپس بر روی کاغذ قرار داد و روغن بنفشه بر آن ریخته و بر سر بیمار بگذارند سپس فرمود: بدانید تب را ریشه کن و سر درد را (از بین) می برد.

کاسنی در طب سنتی

ابن سینا، پزشک بزرگ مسلمان در مورد گیاه کاسنی و خواص آن گفته است:
* کاسنی بازکننده است و سموم کبد را دفع می کند.
* کاسنی در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری مۆثر است.
* مالیدن آب کاسنی به محل های خارش بدن بسیار مفید است.
* غرغره آب کاسنی گلودرد و تورم مفصلی را از بین می برد.
* اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین داروی تب های طولانی و مداوم است.
* ریشه کاسنی در باز کردن و روان شدن اخلاط بسیار مۆثر است.
* ریشه کاسنی، مجاری گوارشی را پاک می کند و بهترین تصفیه کننده خون است.
* ریشه کاسنی در از بین بردن ورم احشا خیلی مۆثر است.
* ریشه کاسنی بهترین دارو برای آب آوردن شکم است و در نفخ و تحلیل مواد بسیار نافع است.
* ریشه کاسنی برای تقویت معده، زیاد کردن ادرار و رفع درد مفاصل و یرقان مفید است و مشکلات صفراوی را بر طرف می کند.
* کاسنی در ازدیاد نطفه موثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می کند.
* این گیاه در ضعف اعصاب، ضعف چشم و فشار خون مفید است.
* قلب، کلیه و کبد را فعال و با نشاط می کند.
* کاسنی رحم را به وظیفه طبیعی خود وا می دارد و برگ آن دارای مقداری ویتامین C است لذا در حفظجوانی مۆثر است.

با توجه به تاکیداتی که در روایات آمده است که کاسنی درمان همه درد هاست، تحقیقات بسیاری که در این باره انجام شده است سندیت پیدا کرده و قابل استفاده در درمان می شوند. تعدادی از این تحقیقات علمی در مطالب زیر بیان شده است:

خواص گوارشی:

یکی از شایع ترین دلایل گنجاندن کاسنی در رژیم غذایی تاثیر آن در بهبود عملکرد سیستم گوارشی می باشد. کاسنی حاوی اینولین است که پروبیوتیکی قوی است. پروبیوتیک ها طبقه خاصی از باکتری ها هستند که بر خلاف دیگر باکتری ها که موجب بیماری میزبان می شوند، در واقع برای میزبان مفیدند. اینولین به مقابله با برخی باکتری های مربوط به روده و گوارش می پردازد از جمله بیماری رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوزش معده زیرا کاسنی، فعالانه میزان اسیدی بودن بدن را تقلیل می دهد.

بیماری های قلبی:

اینولین فقط برای سیستم گوارشی سودمند نیست، شواهدی دال بر کاهش میزان کلسترول مضر(LDL) بدن نیز وجود دارد. این ماده شیمیایی مضر در خون که به LDL معروف است یکی از دلایل عمده تصلب شریان وفشار خون بالاست زیرا هنگامی که به سرخرگ ها و سیاهرگ ها می رسد به نوعی مانع از گردش خون می شود. همچنین می تواند زمینه سازِ حمله های قلبی و مغزی گردد. نکته بسیار جالب اینکه، فعالیت معبر شیمیایی ویژه اینولین برای کاهش ماده شیمیایی موسوم به کلسترول مضر نادر است، مگر آنکه فرد کربوهیدرات فراوانی مصرف کند بنابراین در این مورد تاثیر آن چندان هم سودمند نیست. با این وجود تحقیقات بیشتری در دست انجام است تا مشخص شود که چطور کاسنی می تواند در بهبود بیماری قلبی موثر باشد.

همچنین کاسنی مملو از فنول هاست که در بررسی های گسترده ای اثبات شده که از جمله عواملی است که مانع از لخته شدن خون و بی نظمی ضربان قلب می شود. فنول ها خواص آنتی اکسیدانی دارند و مطالعات حاکی از آن است که مصرف قهوه با عصاره کاسنی به طور قابل توجهی، بیش از قهوه های متداول توازن سلول های خون و پلاسمای خون را در بدن بهبود بخشیده و احتمال بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان:

اگرچه هنوز تحقیقات در زمینه اثرات کاسنی برای اثبات مکانیسم دقیق پیشگیری از سرطان انجام می پذیرد اما مطالعات در زمینه انواع سرطان نشان می دهد که عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می گردد. گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار است که اجازه رشد به تومورها نمی دهد و از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است. پلی فنول ها و phytochemicals کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه وسرطان های مرتبط با روده نشان داده اند.

کاهش دردهای مفاصل:

کاسنی به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می شد، و مطالعات نشان دادند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ ، گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهای شان بهبود یافت. همچنین کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف نمود.

کاهش وزن:

کاسنی منبعی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذا جویانه مرتبط است، کمک می کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است!

یبوست:

یک بار دیگر، اینولین نقشِ فیبر طبیعی -که از برترین مزایای کاسنی است- را برای کاسنی خورها ایفا می کند! فیبر موجب تحرکات روده می گردد، حرکات حلقوی آن را افزایش داده و ترشحات اسید معده را بالا می برد. اساسا بدین معناست که عمل هضم به طور کلی بهتر صورت می پذیرد و یبوست تا حد زیادی کاهش می یابد. هنگامی که فرایند هضم منظم و روان باقی بماند، زمینه ابتلا به بیماری های روده و دیگر امراض از جمله دل درد و سرطان روده در افراد کاهش می یابد.

سیستم ایمنی:

کاسنی دارای خواص مفید فراوانی است که آن را به تقویت کننده ای نیرومند برای سیستم ایمنی بدن بدل می کند. تاثیرات آنتی باکتریال نیرومندی بر روی برخی از باکتری های خطرناک و مقاوم از خود نشان می دهد. در ضمن پلی فنول موجود در کاسنی نقش آنتی اکسیدانی و زدایندگی رادیکال های آزاد در رگ های خونی که زمینه ساز انوع بیماری ها یا امراض است، را ایفا می کند، از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی و سرطان اشاره کرد.

اضطراب و دلهره:

کاسنی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می سازد، بنابراین استرس و تاثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می برد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش بخشی به خواب راحت کمک می کند و از بسیاری از قرص های خواب آور مرسوم سالم تر است. کاهش استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عدم توازن هورمون ها، مرض بی خوابی، زوال عملکرد شناختی و پیری زودرس را تا حدودی تقلیل می دهد.

سلامت کلیه ها:

عصاره ریشه کاسنی به عنوان دارویی ادرارآور مورد استفاده قرار می گیرد که به دفع بیشتر ادرار کمک می کند. دفع دائم سالم و مکرر ادرار به دفع سموم بدن که در کبد و کلیه ها ذخیره شده کمک می کند و مانع ازبیماری های خطرناکی که بر اثر انباشته شدن سموم در بدن پدید می آید می شود. همچنین دفع مکرر ادرار، وزن آب بدن را متعادل می سازد و حتی موجب کاهش چربی ها در بدن می شود، در حدود ۴٪ از حجم ادرار را چربی تشکیل می دهد که امکان انباشته شدن این چربی ها در جاهای مختلف بدن وجود دارد!

تذکر مهم:

۱. استفاده سبزی کاسنی به صورت تازه بسیار مفید است و توصیه می شود و اگر تازه آن در دسترس نبود استفاده از خشک شده آن بسیار مطلوب است و نبا بر نظر طب اسلامی استفاده از عرق کاسنی توصیه نمی شود.

۲. استفاده از سبزی کاسنی به طور روزانه با توجه به مطالب ایراد شده بدون اشکال است اما استفاده از آن به طور مرتب به صورتی که نقش دارویی داشته باشد نیاز به نظر کارشناسی دارد و باید زیر نظر استاد متخصص استفاده شود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *