تراریخته آری یا خیر؟!

تراریخته آری یا خیر؟!

بحث مفصل و پر پیچ و خم تراریخته مدتی است که به طور جدی مطرح شده و طرفداران و منتقدان سرسختی پیدا کرده است.

برای قضاوت درباره این مسئله ابتدا باید شناخت مختصری نسبت به آن داشته باشیم.

تعریف ساده تراریخته : دستکاری ژنتیکی محصولات کشاورزی یا دامی برای دست یابی به محصول با کیفیت بهتر یا بازدهی بیشتر.

تراریخته به خودی خود و بدون در نظر گرفتن اثرات میدانی آن هر چند به طور قطع ثابت نشده است اما به نظر مسئله ای قابل دفاع و مفید می آید. زیرا این دیدگاه که با ظرفیت های موجود و بدون صرف هزینه بیشتر در آب و خاک و انرژی های طبیعی و انسانی می توان به بازده بیشتری در محصول نهایی رسید، بسیار مطلوب و منطقی به نظر می رسد.

برای بررسی تمام ابعاد این مسئله پیچیده هر چند مباحث دقیق و مفصلی نیاز است اما چند نکته ساده می تواند ما را به نتیجه گیری خوبی درباره این پدیده نو ظهور برساند.

ابتدا باید قصد حقیقی پدید آورندگان این محصولات را به درستی بشناسیم. جای شک و شبه‌ای نیست که این ایده اولین بار از طرف کسانی مطرح شده است که خود، مشکلات اساسی در تولید محصولات سنتی برای برطرف کردن نیاز های خود نداشتند یا به دیگر سخن دغدغه ای که تولید کنندگان این محصولات را به خود مشغول کرده بود این نیست که نیاز های خود را چگونه برطرف کنند بلکه برای تامین نیاز کشورهایی که عموما این فناوری را نداشته اند و از جمعیت بالایی برخوردار بوده اند ابداع شده است!

همین مسئله ساده که اولین استدلال تولید کنندگان این محصولات است اصلی ترین نقطه ضعف این محصولات به شمار می رود! چرا که اولا نگاه به سلامتی در این محصولات در اولویت اول قرار نگرفته و تنها حجم تولیدی حایز اهمیت بوده است و ثانیا جنبه اقتصادی و کسب سود بیشتر، مسئله مهمی برای کشورهای تولید کننده و مدافع این نظریه می باشد که بیش از پیش زمینه های اتهام و عدم حسن نیت را به نمایش می گذارد.

گذشته از این استدلال ها اگر حرف های صریحی که کشورهای ابداع کننده این فناوری درباره نگرانی از افزایش جمعیت جهان و کمبود منابع می زنند را به این مسئله اضافه کنیم، ابعاد تازه و مرموزی پیدا می کند که جایی برای خوش بینی باقی نمی گذارد.

علاوه بر این، اشتباه رایج و معمولی که همیشه و در تمامی فعالیت های پزشکی جدید به چشم می خورد و نقطه ضعف بزرگی به شمار می آید، توجه نکردن به طبع و اثرات ایجاد شده در ابعاد کلی بر روی بدن انسان می باشد که در محصولات تراریخته با توجه به این که روند معمول در سوخت و ساز بدن را طی نمی کنند، این مشکل چند برابر می شود.

بعد از این مطالب بررسی میدانی تراریخته ما را به نتایجی می رساند که حرف های بالا را تایید می کند چرا که از زمانی که محصولات تراریخته گسترش پیدا کرده اند نتایج مشهودی در ناباروری، بیماری های مزمن و سخت، سکته های قلبی و مغزی و… به چشم می خورد.

نتیجه پایانی:

با در نظر گرفتن تمام مطالب بالا، اگر کسی هیچ کدام از این ها را قبول نکند یک مطالبه جدی و منطقی باقی می ماند که طرفداران تراریخته نیز به آن معترف هستند، که اگر تراریخته مفید است یا مضر، این حق انتخاب باید برای مصرف کننده وجود داشته باشد که محصولات تراریخته با آرم و مشخصات واضح، مشخص و متمایز شوند و انتخاب نهایی به خود مردم واگذار شود و این اختیار از مصرف کننده سلب نشود.

مقاله مرتبط

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • ندا تقی زاده پاسخ

    با سلام و تشکر از شما زحمتکشان اسلام
    میخواستم بدانم با توجه با اینکه الان بیشتر گندم و جو تراریخته هستند و بیشتر جوها جوی دوسر هستند ایا سویق شما از گندم و جوی معمولی غیر تراریخته میباشد؟

    ۱۳۹۸/۰۴/۰۷ در ۵:۰۵ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      سلام ما گندم و جو رو از بهترین و گندم بومی تهیه می کنیم که تراریخته نیست.

      ۱۳۹۸/۰۴/۳۰ در ۴:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *