مراقبت های ماه مبارک رمضان

مراقبت های ماه مبارک رمضان

ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تدابیری از طب اسلامی در این ماه عزیز خدمت شما بیان خواهد شد که تا به حال نشنیده اید!

ماه مبارک رمضان ، ماه روزه داری و ماه مهمانی خداست اما باید چه تدابیری اندیشید تا این ماه مبارک همراه با سختی و مشقت نباشد.

درست است که در روایات آمده روزه گرفتن در هوای گرم جهاد در راه خداست اما در همین دستورات اسلامی، مطالب ارزشمندی وجود دارد که به طور غیر قابل مقایسه ای روزه گرفتن را برای ما ساده و آسان می کند.

چه باید کرد؟

توصیه هایی که درطب اسلامی راهنمای راه ما قرار گرفته اند، روزه گرفتن را از یک عبادت صرف تبدیل به عبادتی همراه با تمرین سلامتی کرده اند.

بدون شک هم برای افراد سالم و هم برای افراد بیمار خصوصا بیماری های معده و دستگاه گوارش، روزه گرفتن جزء دستورات اصلاح کننده به شمار می رود. دلیل این مطلب را باید از روایات جستجو کرد زیرا روایتی وارد شده است که بیماری و گرسنگی جمع نمی شوند و در روایت معرفی از امام صادق علیه السلام وارد شده است که ترک ناهار موجب اصلاح معده و به طور کل باعث اصلاح بدن می شود چرا که ناهار باعث فساد بدن می شود.

ماه رمضان که تمرینی برای استراحت معده و دستگاه گوارش است نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست البته کسانی که مشکل معده دارند باید با نظر طبیب و در صوت صلاح دید روزه بگیرند. ثانیا اگر مشکلی وجود داشته باشد، ناشی از برنامه غذایی و غذاهای نا مناسب است نه خالی بودن معده.

چه بخوریم؟

از جمله قله های طب اسلامی که به راستی باید به آن افتخار کرد روش نظام مند و دقیق تغذیه در طب اسلامی است.

به جرات می توان گفت که تغذیه و رعایت نکات بهداشتی در طب اسلامی، آن چنان قدرتمند هستند که اگر اسلام هیچ دارویی نداشت با همین سفارشات و دستورات می توانست سلامت همه اجتماع را تضمین کند.

اولین توصیه : سویق

سخن از تغذیه اسلامی که به میان می آید نمی شود که از سویق و خواص آن حرفی به میان نیاید.

از جمله شاه کارهای طب اسلامی، همین سویق های ساده و بی نظیر است.

روایت متعددی استفاده از سویق را به ما تذکر می دهند. تا جایی که در روایت آمده دستور سویق با وحی از آسمان نازل شده است. همچنین سویق گوشت می رویاند و استخوان را تقویت می کند.

با این توضیح اگر سویق جزئی از سحری ما باشد می تواند بسیار به ما کمک کند تا دوچار ضعف و کمبود انرژی نشوییم. از بین سویق ها ، سویق گندم و جو در این خاصیت بهترین کارکرد را دارند.

دومین توصیه : رفع عطش

مسئله مهمی که در ماه رمضان خصوصا در این سال ها که ماه رمضان در تابستان قرار گرفته مقداری آزار دهنده است عظش و تحمل گرما است.

دو توصیه برای رفع عطش:

۱٫ استفاده از سویق خصوصا سویق عدس که در روایات به عنوان رفع کننده عطش، خنک کننده و تقویت کننده معده شمرده شده است.

۲٫ استفاده از دستور خرما و آب : این دستور به این صورت است که باید ۳ یا ۵ یا ۷ عدد خرما مصرف شود. به این صورت که ابتدا یک عدد خرما خورده شود و بعد از آن نصف استکان آب خنک نوشیده شود. این روند تا ۳ یا ۵ یا ۷ خرما ادامه پیدا کند. در این صورت شخص کمتر دوچار عطش خواهد شد.

با توجه به ارزش غذایی خرما ، اگر مقداری سویق مثلا دو قاشق غذاخوری به صورت خشک یا حتی حلوای سویق، مصرف شود و این تعداد خرما با این دستور استفاده شود هم قوت کافی را به دست خواهیم اورد و هم دوچار عطش نخواهیم شد.

سومین توصیه : غذای معجزه گر شیر و گوشت

از جمله بهترین غذاهای طب اسلامی بلکه بهترین و مقوی ترین غذا در طب اسلامی همین غذا می باشد.در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است که از این غذای بسیار مقوی مصرف شود تا دوچار ضعف نشوییم.

چهارمین توصیه : مسواک زیتون و افطار با آب ولرم

از جمله آداب اسلامی که در ماه مبارک رمضان بسیار تاثیر محسوس و خوبی دارد استفاده از مسواک است خصوصا مسواک زیتون زیرا این مسواک علاوه بر این که دهان و دندان ها را پاکیزه می کند و تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از پوسیده شدن دندان ها دارد دهان را به طور قابل توجهی خوشمزه می کند.

مورد بسیار بسیار خوب بعدی افطار با آب ولرم است که در مطلبی جداگانه فواید آن بیان شد. تنها این نکته را تذکر بدهیم که استفاده از مسواک زیتون و افطار با آب ولرم (آب جوشیده ولرم) دهان را بسیار خوشمزه می کند.

خودتان این مسئله را تجربه کنید تا به زیبایی هر چه بیشتر طب اسلامی پی ببرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (9)

  • رها پاسخ

    سلام
    مسواک زیتون را باید بعد از هر استفاده شیت یا سرش را برید ؟

    ۱۳۹۵/۰۳/۲۰ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ
    • tebadmin پاسخ

      خیر. خودش بعد از استفاده به مرور کوتاه می شود. اگر قسمت سرش را ببرید قسمت نرم از بین می رود و هر بار باید چند دفعه مسواک بزنید تا نرم شود.
      در توصیه ها هم هست که قبل و بعد از استفاده مسواک را بشویید

      ۱۳۹۵/۰۳/۲۰ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ
  • فهیم پاسخ

    سلام ببخشید حاج آقا در ماه ررمضان هم طبابت میکنند؟کجا؟مشهد؟

    ۱۳۹۵/۰۳/۲۱ در ۹:۰۴ ب٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      بله. مشهد.

      ۱۳۹۵/۰۳/۲۲ در ۱:۰۶ ق٫ظ
  • معصومه پاسخ

    سلام.عمه ام دچار کم خونی شدید و سیاتیک هستند.میخواستم نظر استادرو بدونم که آیا روزه برایشان ضرر ندارد و چه دارویی برایشان تجویز مینمایند؟
    باتشکر
    یاعلی

    ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ در ۱۱:۴۷ ب٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      خیر مشکلی ندارد اگر ضعف دارند سویق مصرف کنند و قرص خون هم برای کم خونی لازم است.

      ۱۳۹۵/۰۴/۰۳ در ۸:۲۷ ب٫ظ
  • معصومه پاسخ

    سلام علیکم
    در یکی از کانالهای استاد خواندم آب ولرم آب فاتر است.آبی است که جوش بیاید و ولرم شود و اینکه اگر آب خیلی بجوشد دیگر این خاصیت را که فرمودید ندارد.درست است؟

    ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      خیر مشکلی ندارد.

      ۱۳۹۵/۰۴/۰۳ در ۸:۲۷ ب٫ظ
  • رمضان پورخلیلی پاسخ

    سلام استاد گرامی من دچار گرفتگی عروق قلب هستم ودکترا گفتن که باید فنر بزاری من نذاشتم راهنمایی بفرمایید ممنونم

    ۱۳۹۵/۰۴/۱۷ در ۱:۵۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *