تشویق راهی برای یافتن راه بهتر !

تشویق راهی برای یافتن راه بهتر !

بسیار این مسئله برای ما پیش آمده که در استفاده از یک نسخه یا گیاه عطاری دچار نتاقض و چند رایی شده ایم و هر کسی از طرف خودش یک نظر می دهد!

این برای آن خوب است ! آن هم برای این !

یا شاید هم فایده و خاصیت یک چیز را بدانیم اما استفاده از آن کار چندان ساده ای نباشد، در حالی که این همه مواد جایگزین وجود دارد که به وفور در سوپر مارکت ها و… یافت می شود. به راستی باید انگیزه قوی وجود داشته باشد که انسان از این تنبلی و راحت طلبی که رو عادت گذاشته است دل بکند!

اما آن چه در طب اسلامی یکی از نقاط عطف به حساب می آید و سختی های استفاده از توصیه ها یا حتی دارو ها را کاهش می دهد انگیزه سازی و تشویق های بی نظیری است که در روایات بیان شده است.

مثال های این انگیزه سازی و تشویق را شاید بارها دیده باشیم.

در روایتی از پیامبر (ص) این گونه آمده : بر شما باد روغن بنفشه زیرا برتری این روغن بر دیگر روغن ها مانند برتری من بر دیگر مخلوقات است.

از پیامبر اسلام (ص) در جای دیگری روایت شده : برتری روغن بنفشه بر دیگر روغن ها مثل برتری اسلام بر دیگر ادیان است.

یا در این که ما به چه چیزی بها بدهیم و بیشتر از آن استفاده کنیم، سفارشات متفاوتی را شاهد هستیم که خاصیت و فایده داشتن را به اوج می رسانند.

امام رضا علیه السلام به یکی از اصحاب فرمودند : تمایل تو به سبزیجات چگونه است؟ گفت : به همه اشتها دارم. فرمودند: اگر اینگونه است بر تو باد برگ چغندر زیرا در کنار رود بهشت می روید و در آن شفای بیماری های زیادی است و استخوان را درشت می کند.

آن چه انسان را بیشتر دل گرم می کند، علاوه بر اثر و فایده ای که از نظر جسمی در استفاده از مواد هست، ثواب های بسیاری است که برای هر کدام از موارد شمرده شده است.

بدون شک این دقت و ظرافت را باید حساب شده دانست. این توصیه ها و تشویق ها انسان را راغب میکند که به سراغ این مواد برود و حتی اگر مقداری استفاده آن ها برایش سخت باشد، با توجه به سفارشی که به آن ها وجود دارد تمایل بیشتری پیدا کند.

مطمئنا راز این گونه تاکیدات معرفی راهی است برای رغبت پیدا کردن به این موارد تا ما از تحیر و ابهام رها شوییم.

می شود از همین نکته استفاده خوبی داشت که وقتی ما با نظریات مختلف در طب سنتی یا طب جدید مواجه می شوییم حتی در بهترین چیزها نهایت فایده، فایده جسمی است و خبری از ارتباط با مسائل معنوی و فواید فرا جسمی نیست. چنین چیزی است که امتیازی منحصر به فرد به طب اسلامی داده است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *