مسواک پیامبر میراثی فراموش شده!

مسواک پیامبر میراثی فراموش شده!

شناختن هر ملت و قومیت و دسته ای با آداب مخصوص به خود، فرهنگ ها و رفتار های مشترکی است که از آن ها سر می زند و آن ها را از گروه های دیگر بشر متفاوت می سازد. یکی از خصوصیاتی که مسلمانان را از دیگر گروه ها جدا می کند، آداب بهداشتی و تغذیه ای خاص مسلمین است که مثلا لباس سفید و تمییز در بین آن ها رواج بیشتری دارد یا گوشتی که استفاده می کنند باید ذبح شده باشد و…؛

یکی از مشخصه های مهم مسلمانان که از آداب و روش های زندگی پیامبر مکرم اسلام (ص) بوده است مسواک زدن است.

 

شاید این مسئله مقداری واضح به نظر بیاید که از سنت های اسلامی استفاده از مسواک بوده و اکنون هم از طرف خیلی از افراد و دستگاه های مسئول مسواک زدن تبلیغ می شود پس این تاکید دوباره برای چیست؟

 

آری درست حدس زدید تنها چیزی که از سنت نبی مکرم اسلام (ص) به ما رسیده فقط اسمی از مسواک است که باقی مانده!!

 

وقتی تمدن غرب وابستگی و اعتقاد خود را به دین و مذهب از دست داد و با سرعتی سرسام آور قصد درنوردیدن تمام مرز های علم را داشت از این واقعیت غافل بود که منبع اصلی تمام علوم از ابتدا تا به حال انبیاء الهی و پیامبران بوده اند و اگر جوامع بشری سرمایه هایی دارند این سرمایه ها از انبیاء سرچشمه گرفته است. این بی اعتقادی تا جایی پیش رفت که وقتی خواستند در حیطه دارو سازی کشف خارق العاده ای انجام دهند همان مواد گیاهی مورد سفارش در طب انبیاء را گرفتند و مترسکی خنده دار و به خیال خودشان شیک و تمییز درست کردند.

 

مخاطبین عزیز باید بدانند اتفاق تلخی که در داروسازی امروز افتاده این بوده که از ترکیبات گیاهی موثر در درمان های متفاوت، نه خود گیاه بلکه ماده موثره آن را گرفتند و آن ماده را به صورت شیمیایی تهیه و تولید کردند غافل از اینکه آن ترکیب گیاهی علاوه بر ماده موثره ترکیباتی محافظتی جهت کم کردن یا از بین بردن اثرات مخرب آن گیاه را دارا بوده است ولی ترکیب شیمیایی از چنین قابلیتی برخوردار نیست. همین مطلب بوده که دانشمندان و مردم را دوچار عوارضی جبران ناپذیر کرده و آن ها را مجبور به بازگشت به درمان با گیاه کرده است.

 

حال، یکی از خطا های بزرگ غرب ساختن خمیر دندان بوده است. ترکیبی که در آغاز کار از چوب مسواک معروف الهام گرفت، اما بعد ها اصل و ریشه خود را به فراموشی سپرد!

 

این تجربه تلخ بشری وقتی با سنت مقدس و متعالی پیامبران خصوصا پیامبر اسلام (ص) مقایسه می شود نقاط ضعف خود را بهتر نشان می دهد.

 

مسواکی که پیامبر اسلام (ص) استفاده می کردند همان چوب درخت مسواک و چوب درخت زیتون بود. مسواکی که نه تنها ضرری نداشته و ندارد بلکه خیلی کم هزینه و در دست رس همگان است.

 

هر چه در دین و تاکیدات روایات اثرات مختلفی برای مسواک شمرده می شود اثرات شگفت انگیز همین چوب مسواک و چوب زیتون ساده است نه این ترکیب های عجیب و غریبی که معلوم نیست با چه مجوزی توصیه و ترویج می شود؟! گنج گران بهایی که وقتی آن را از ما گرفتند این همه آسیب های دهان و دندان زیاد شد.

 

نگارنده شخصی را از نزدیک می شناسد که به خاطر استفاده قطره آهن در کودکی دندان هایش بسیار آسیب پذیر و خراب شده و از سنین کودکی تا مدتی قبل مدام، یا دندان درد داشته و یا یک پایش در دندان پزشکی بوده، اما از وقتی که با طب اسلامی و مسواک های پیامبر (ص) آشنا شده نه تنها خبری از درد دندان نیست بلکه دندان هایش سفید تر هم شده! زیرا چوب زیتون خاصیت جرم گیری دارد و جرم گیر اسلامی است.

 

چگونگی استفاده از این مسواک ها:

 

تنها نکته ای که در استفاده از چوب مسواک و چوب زیتون وجود دارد این است که این دو باید به صورت لیف در بیایند یعنی پوست آن ها کنده شود و با الیاف داخلی آن ها مسواک شود. برای نمونه می شود از چوب درخت مسواک که مقداری نرم تر است شاخه ای به قطر ۵ الی ۷ میلیمتر و یا طبق سلیقه قطر کمتر، جدا کرد و پوست یک سانت از آن کنده شود و با دندان یا وسیله ای تمیز به آرامی نرم شود تا الیاف آن از هم جدا شود و به صورت ریشه ریشه در بیاید. طبیعی است چوب زیتون چون نوعا سفت تر است با قطر کمتر انتخاب شود مثلا ۳ الی ۵ میلیمتر و فرایند بالا روی آن انجام شود.

 

این مسواک بی نظیر می شود مدام در جیب شما باشد و وقت و بی وقت، قبل از وضو، قبل از نماز، و قبل و بعد از خواب استفاده شود. استفاده از این مسواک به قدری ساده و آسان است که حتی موقع راه رفتن یا سوار خودرو یا… می شود از آن استفاده کرد.

 

در مواردی از این مسواک ها برای تسکین درد دندان هم استفاده شده.

 

کاربرد خاص مسواک زیتون علاوه بر استفاده عمومی آن بیشتر برای جرم گیری و تمییز کردن دندان هاست و کاربرد چوب مسواک، هم سلامت دندان و هم سلامت لثه است.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • ekhbat پاسخ

    با سلام
    ایا این مسواک مواد غذایی بین دندانها را نیز تمییز میکند؟
    در هر بار استفاده باید شسته شود؟

    ۱۳۹۵/۰۴/۰۶ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      اگر مسواک بعد از چند بار استفاده نرم شود بسیار عالی است. خلال دندان که از چوب های ریز زیتون باید تهیه شود هم بسیار خوب است. علاوه بر این که در مسواک موادی وجود دارد که با استفاده روزی ۲ یا ۳ مرتبه حداقل، بین دندان ها هم تاثیر می پذیرند و تمییز می شوند

      ۱۳۹۵/۰۴/۰۷ در ۹:۰۲ ق٫ظ
  • گمنام پاسخ

    سلام
    سعد دهان را چطور مصرف کنیم با انگشت بمالیم؟
    سربلند باشید

    ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ در ۱:۱۸ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      بله. مسواک پلاستیکی مورد تایید نیست و ضرر بسیاری دارد

      ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ در ۴:۲۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *