کدام وعده غذایی آری کدام نه؟!

کدام وعده غذایی آری کدام نه؟!

بحث امروز ما درباره لاغر شدن نیست بلکه می خواهیم بدانیم که از بین وعده های غذایی تاکید روی خوردن و نخوردن کدامیک است؟

این مطلب خیلی مهم است که هر وعده غذایی به خاطر موقعی از روز که خورده می شود یک فرایند جداگانه در بدن ایجاد می کند.

همه ما به خوبی می دانیم که صبحانه وعده غذایی بسیار لازمی است. و در روایات به قدری روی آن تاکید شده که میخ بدن معرفی شده است.

ناهار به خاطر موقعی که خورده می شود همان گونه که نیاز به تحقیق و پژوهش خاص و بیان ویژه ای ندارد در بسیاری از افراد باعث سنگینی و خواب آلودگی می شود. اما این مسئله به چه خاطر است؟

تحقیق دقیق این مطلب نیاز به مطالعات بیشتری دارد اما این مسئله مسلم است که هیچ تاکید و سفارشی در روایات درباره خوردن ناهار نداریم و فقط درباره صبحانه که لازم ترین وعده غذایی است و شام که باعث تقویت بدن می شود روایت داریم بلکه درباره ناهار توصیه به نخوردن داریم. مانند روایت زیر:

امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت فرمودند:

« فقط اول روز و اول شب به تغذیه بپرداز و میان صبحانه و شام چیزى نخور که مایه فساد بدن است. مگر گفته‏ خدا را نشنیده‏ اى که مى‏ فرماید: روزى آنان (بهشتیان) بامدادان و شامگاهان است؟» کافی جلد ۶ باب اطعمه و اشربه.

مخاطب این روایت شخصی بوده که مشکل معده داشته و خوب غذا هضم نمی شده، اما جواب امام (ع) عام است و می شود قاعده کلی از آن استفاده کرد که برای هر شخصی اینگونه است که ناهار نخوردن مفید است بلکه خوردن ناهار باعث فساد بدن است.

البته همان گونه که واضح است خوردن چیزهایی که وعده غذایی به حساب نیایند اشکالی ندارد مثلا خوردن میوه، تنقلات و… اشکالی ندارد هر چند بعضی چیز ها مثل خرما به خاطر مغزی بودنشان بعید نیست وعده غذایی حساب شوند.

تحقیقات شنیده شده حاکی از آن است که خوردن ناهار موجب ایجاد خلط سودا در بدن است. این نکته هم، نکته مهمی است که جای تحقیق بیشتری دارد.

حال، این بیانات اهل بیت علیهم السلام را کنار توصیه پزشکی جدید بگذارید که جدیدا گفته می شود اگر کسی مشکل معده دارد غذا را ۵ یا ۶ وعده سبک بخورد! اما این مطلب اصلا مناسب نیست زیرا در روایت دیگری آمده :

امام صادق علیه السلام : کسی که می خواهد غذا به او ضرر نرساند، غذا نخورد مگر اینکه گرسنه باشد و معده او خالی باشد.

بنا بر آنچه تحقیق شده خالی شدن معده به صورت کامل نزدیک به همان برنامه دو وعده در روز طول می کشد (نکته ای که خود استاد هم تاکید می کنند).

پس تکلیف ما بین این که حرف اهل بیت را گوش دهیم یا حرف طب امروزی روشن است!

فاجعه بزرگ تری که اتفاق افتاده این است که همین طب جدید وقتی به کم کردن غذا و حذف وعده غذایی می رسد می گوید شام نخور حال آن که شام مهم ترین وعده غذایی در طب اسلامی و تاکید روایات است و توصیه به نخوردن شام خیانت یزرگی به جامعه بشری بوده است.

توضیح اهمیت شام خود نیاز به گفتاری جداگانه و مفصل دارد که در پست های بعدی ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • سوال پاسخ

    با سلام
    بهترین زمان مصرف میوه و سبزیجات در طول شبانه روز را بفرمایید. آیا خوردن ماست و سالاد به همراه وعده های اصلی مضر است؟

    ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ۸:۳۵ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      هر میوه ای زمانی دارد مثلا به ناشتا بهترین موقع مصرف آن است یا سیب صبح ها تا قبل از ظهر یا پرتقال و لیمو و… بعد از غذا مناسب است.
      اگر طبع و کیفیت آن در نظر گرفته شود مشکلی ندارد مثلا ماست طبیعی باشد و مصلح آن که زنیان است همراهش مصرف شود یا مواد تهیه سالاد با کیفیت و طبیعی باشند

      ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ۱:۳۸ ب٫ظ
  • سلام پاسخ

    من کلا زود گرسنه و زود هم سیر میشم. نمیتونم در یک وعده، غذای زیادی بخورم. به همین دلیل زود گرسنه میشم. برای اینکه بتوانم نهار را ترک کنم چه باید بکنم؟

    ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ در ۶:۳۸ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      باید همراه صبحانه یک یا دو قاشق سویق مصرف کنید که این مشکل رفع شود و ناهار را هم به راحتی می توانید ترک کنید.

      ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ در ۱۰:۲۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *