روغن شحم(پی)گاو گنجی بی نظیر

روغن شحم(پی)گاو گنجی بی نظیر

در مطلب قبل درباره روغن ها به تفصیل همه روغن ها مورد بررسی قرار گرفت اما از این میان روغنی که کمتر به آن پرداخته شده بلکه به طور کلی مورد غفلت قرار گرفته روغن شحم (پی) گاو است. یکی از گنج هایی که در دین ما وجود دارد و تا به حال به آن پرداخته نشده همین روغن با ارزش است.

این روغن آن چنان لطیف است کهدر دمای پایین وقتی سرد است هم خیلی دیر سفت می شود و با اندک حرارتی آب می شود. از طرف دیگر به طور غیر قابل مقایسه ای بدون بو است و خیلی بوی کمی دارد.

تاکیدات روایات در این باره به قدری جالب و خیره کننده هستند که انسان نمی تواند از آن ها به راحتی بگذرد و آن ها را نا دیده بگیرد.

از طرف دیگر این روغن دارای چنان اهمیتی است که وقتی خداوند می خواست قوم یهود را به خاطر ظلمی که انجام داده بودند تنبیه و مجازات کند این روغن را بر آن ها حرام می کند!! آیه قرآن به این حقیقت جالب و اعجاب انگیز اشاره دارد. «فَبِظُلم من الذین هادوا حرَّمنا عَلیهم طیبات اُحلت لهم» / نسا ۱۶۰

در روایتات متعددی با سند های معتبر این جمله تکرار شده که «هر کسی لقمه ای از شحم بخورد همان مقدار بیماری از بدن او خارج می شود»[محاسن۲ ص۴۶۴] و [کافی۶ ص۳۱۱ ح۴] این تعبیر تعبیر ساده ای نیست و درباره کمتر چیزی چنین جمله جالبی داریم.

البته در این که نوع این شحم چه چیزی است در روایت دیگری تعیین شده که منظور شحم و چربی گاو است.

در روایتی از امام صادق علیه السلام اینگونه سوال شد که آن شحم (چربی) که به اندازه آن بیماری از بدن خارج می شود کدام است؟ و امام علیه السلام جواب می دهند «آن شحم (پی) گاو است قبل از تو کسی این سوال را از من نپرسیده بود»[کافی۶ ص۳۱۱ ح۶]

در روایت معروفی از پیامبر (ص) اینگونه آمده که : گاو گوشتش مرض، شیرش شفا و شحمش دوا است.[مکارم الاخلاق ۱۵۹] که منظور از شحم بنا بر گفته های مذکور همان چربی اطراف گوشت گاو می باشد.

پس معلوم می شود که اهمیت این روغن -که متاسفانه ما از آن بی اطلاع هستیم- به قدری زیاد است که خاصیت دارویی دارد علاوه بر اینکه دقت در روایات نشان می دهد که در بیماری های فشار خون و چربی خون این روغن با ارزش، بخش مهمی از درمان به شمار می رود. و نه تنها ضرری ندارد بلکه چربی های مضر را از بدن خارج می کند.

نکته:
استفاده از این روغن به عنوان روغن معمول بسیار خوب است و نتها نکته ای که باید رعایت شود این است که در سرما با مقداری روغن زیتون مخلوط شود تا نماسد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (9)

  • یا علی پاسخ

    سلام.
    ببخشید من این چربی رو گرفتم ولی میشه گفت تقریبا نشستمش .همونجوری ابش کنم و بعد از اون مواد زاید رو بردارم مشکلی پیش میاد؟

    ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ در ۹:۵۹ ق٫ظ
    • tebadmin پاسخ

      اگر اول بشویید کیفیت بهتری خواهد داشت

      ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ در ۹:۵۵ ب٫ظ
  • میثم پاسخ

    سلام.. من استفاده میکنم ولی همسرم میگه بو میده و استفاده نمیکنه… چه چیزی میشه بهش اضافه کرد که هم بوش خوب باشه و هم خاصیتش رو از دست نده؟

    ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      اگر خوب دست کنید خیلی بوی کمی دارد. اضافه کردن هل، دارچین، گل محمدی و… بوی خوبی به آن می دهد
      علاوه بر این که موقع تهیه هر مقدار از آن که ذوب می شود از ظرف خارج کنید خیلی با کیفیت خواهد شد.

      ۱۳۹۵/۰۴/۱۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ
  • م پاسخ

    ۱٫برای پخت برنج هم میشه از این روغن استفاده کرد؟
    من برنج که درست می کنم تا موقع سرو برنج بهم می چسبه !
    گفتم شاید مناسب سرخ کردنه فقط
    ۲٫ برای بارداران مناسبه؟
    ۳٫ با مصرف این روغن بقیه روغن ها رو از سبد غذاییمون حذف کنیم؟

    ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ۲:۵۰ ب٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      ۱٫ مشکلی ندارد. باید یک مقدار سریع تر استفاده شود یا مقداری روغن زیتون با آن قاطی کنید تا دیرتر ببندد
      ۲٫ خیر مفید هم هست
      ۳٫ خیر روغن زیتون هم عالی است

      ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ در ۸:۵۹ ب٫ظ
  • مدیر سایت پاسخ

    بسیار عالی. باید با روش درستی درست شود مثلا قبل از آب کردن شسته شود و زیاد حرارت نبیند و…

    ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ در ۸:۵۷ ب٫ظ
  • ری را پاسخ

    سلام.وقتتون بخیر.من دقیقا متوجه نشدم که چه چیزی رو باید آب کنم تا بشه روغن شحم گاو؟چربی همه قسمتهای بدن گاو؟ چربی شکم گاو؟ چربی قلوه گاه گاو؟لطفا دقیق بگید که به مشکلی برنخوریم

    ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ در ۶:۰۵ ق٫ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      چربی همه قسمت های بدن گاو عالی است. چربی دور کلیه خاصیت بیشتری دارد

      ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ در ۷:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *