خلال، توصیه ای برای تکمیل مسواک

خلال، توصیه ای برای تکمیل مسواک

در مطالبی که به نظر شما عزیزان رسید ، اصلی ترین مورد برای پیشگیری که دارای جامعیت کامل می باشد، استفاده از مسواک است، اما یک نکته از این مسئله نباید پوشیده و مخفی بماند تا این ابزار کارآمد، به طور کامل و جامع مورد استفاده قرار بگیرد.

در کنار مسواک توصیه مهمی که جای خود را خالی کرده است، استفاده از خلال دندان است.

امروزه هم این نکته از دید پزشکان دور نمانده و به این مسئله تاکید می کنند که مسواک (حتی با نگاه به مسواک پلاستیکی) به تنهایی کافی نیست و باید از موارد کمکی در کنار آن استفاده شود و موردی که تاکید می شود استفاده از نخ دندان است.

جالب است که بدانیم این نگاه در طب اسلامی هم وجود دارد و طبق حدیثی این معنی تاکید و توصیه شده است.

در حدیثی آمده : کسی که از مسواک و خلال استفاده کند نیازی به دندانپزشک پیدا نمی کند.

البته این تذکر هم باید داده شود و تجربه هم نشان داده است اگر از خلال در کنار مسواک استفاده شود ، واقعا چنین اثری مشاهده می شود و سلامت دندان ها به صد درصد می رسد و نیاز به چیز دیگری نخواهد بود.

نکاتی درباره جنس خلال :

به جنس خلال هم باید توجه داشته باشیم و با هر چیزی خلال نکنیم که موجب فقر است. وحتی خلال کردن با چوب انار ، نی و چوب ریحان بسیار مذمت شده است.

بهترین چیز برای خلال کردن شاخه های ریز زیتون است. وقتی که خشک شوند بسیار خوب و مناسب برای خلال کردن هستند.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که خلال دندان های امروزی که معمول استفاده می شود مطلوب نبوده و اولا به لثه آسیب می رساند و ثانیا از جنس مناسبی تهیه نشده است.

چه موقع خلال بزنیم؟

بهترین موقع برای خلال کردن بعد از غذا است و توصیه های زیادی وجود دارد که باقی مانده غذا را از بین دندان ها خارج کنید تا موجب بوی بد دهان و آزار دیگران و آزار ملائک نشود.

یکی از مواقعی هم که به تجربه ثابت شده قبل از مسواک زدن است خصوصا امروزه که شیوه مسواک زدن با چوب مسواک یا چوب زیتون خیلی اصولی جا نیفتاده است و استفاده از خلال برای سلامت کامل دندان ها ضروری می باشد.

نکته مهم : در حین خلال کردن باید توجه داشته باشیم که لثه خونی نشود زیرا علاوه بر این که در روایات نهی شده ، باعث جذب میکروب از محل زخم می شود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *